הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים בוודאי נתקלו בכמה סוגים של מטפלים. הפעם אני רוצה לדבר על שני סוגים עיקריים: מנתח ההתנהגות "הטכנאי" ו"הטיפולי". האחד מוכוון מטרה למציאת פתרון באופן ישיר והשני, יתעכב על מספר מכשולים בדרך, כדי לסייע להצלחת הטיפול. איזה מהם הכי מתאים לטיפול בילדים שלכם ויתרה מכך, איזה מהם מתאים לטיפול ותמיכה בכם ומה צריך לקחת בחשבון בבחירת המטפל? הנה ההבדלים שיעשו לכם סדר.
במקצוע שלי, שבו אני נותן הדרכה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מפגישות רבות יוצאים עם רשימת משימות לביצוע. לצורך ההמחשה אקח מטופל דמיוני, יובל, ילד בן 7 על הנמצא על הספקטרום האוטיסטי. לילד יש קשיים בהתארגנות היום יום ובנוסף לכך, הוא נוטה להתפרצויות זעם כאשר אינו מקבל את מבוקשו.
אז אקח אתכם כעת, לסיומה של הפגישה ולרשימת המטלות שההורים של יובל יכולים לקבל בתום המפגש:
- אנו נתחיל ללמד את יובל להתקלח – לצורך כך יש להכין תמונות עם השלבים השונים של המקלחת ולתלות אותם במקום בולט במקלחת.
- יש לערוך אימונים מסודרים – נלמד אותו בצורה נפרדת כל שלב ושלב במקלחת.
- בעניין התפרצויות הזעם – אבקשכם, כפי שתרגלנו, בכל פעם שיובל נכנס להתפרצות זעם – לצאת מן החדר ולהסביר לו שתחזרו כאשר יירגע
- ליובל קושי בוויסות חושי – אבקשכם להקליט קולות שונים עמם הוא מתקשה ובהדרגתיות, כפי ששוחנו, לחשוף אותו אליהם.
- עבודה על המושג "שינוי" – כפי ששוחחנו, אבקשכם לעדכן את יובל על כך שיהיו שינויים בסדר היום אחר הצהריים ובמידה ויצליח – יקבל את החיזוק האהוב עליו. כשלב שני, אשמח אם תארגנו שינויים בסדר היום ותחזקו אותם.
בואו, ברשותכם, נתקדם שבוע קדימה עם הטיפול הדמיוני, למפגש הבא. בפגישה זו הוריו של יובל לא הצליחו לעמוד במרבית המשימות, אלא, הצליחו רק להקליט מעט קולות עמם קשה ליובל להתמודד וזהו. מעבר לכך לא עמדו באף משימה. גם בשתי הפגישות הבאות לא הצליחה המשפחה לעמוד במשימות. מה עושים הלאה? מה יעשה המטפל במפגש הבא? ובכן, זה תלוי בהתייחסות של המטפל למצב.
ישר ולעניין – הכירו את מנתח ההתנהגות "הטכנאי"
את המטפל "הטכנאי" אני לרוב ממשיל לחץ הנע ישר לנקודה. זהו מטפל מקצועי היודע את הפתרונות לבעיות שמציגים ההורים. בסיום הפגישות איתו, יוצאים עם רשימת משימות, כמו זו שתיארתי. מה מטפל זה יעשה עם משפחתו של יובל ככל הזמן עובר וההורים מתעכבים במילוי אחר המשימות? ייתכן והוא יחזק אותם ויחמיא על המשימות שכן ביצעו, אך מאוד סביר שלאחר עוד מספר מפגשים המשפחה "תפוטר" – הוא יאמר להם כי אם לא יבצעו את המשימות הניתנות להם ולכן, לא ניתן להתקדם עם הטיפול.
טיפול הוליסטי בילדים ובהורים – הכירו את מנתח ההתנהגות "הטיפולי"
את מנתח ההתנהגות "הטיפולי" אני ממשיל לחץ מעוקל, הנע בקווים מעוגלים עולים ויורדים לעבר המטרה. זהו מטפל המבין שהוא עוסק באנשים, עם מלאי אנרגיה מוגבל ויכולות התמודדות כאלו ואחרות, בדיוק כמו לכל הורה. מטפל כזה, בפגישה הבאה עם משפחתו של יובל, ישב וישוחח עמם על קשייהם – מה לדעתם מונע מהם את ההתקדמות? אולי, רק לשם הדוגמה – כאשר כותב המטפל שחור על גבי לבן את כל המשימות לאימון, הדבר שם מול עיניהם מראה קשה מדי לעיכול? אימון לביצוע מקלחת שם להם מול עיניהם מראה הממחישה להם עד כמה ילדיהם פגוע? פתיחת נושא כזה ברגישות יכולה להביא אחר כך להתקדמות משמעותית, הן במשימת המקלחת ויתרה מכך, ביכולת ההתמודדות ההורית בכלל.
על פניו, ניתן לפתור חלק ניכר מהתמודדויות של יובל בזמן קצר יחסית, אך זו אשלייה, משום שיש לקחת בחשבון את המלאי המוגבל של האנרגיה של ההורים. כלומר, מנתח ההתנהגות "הטיפולי", יודע שזו משימה שבמצב האופטימלי אפשרית לפתרון בזמן קצר יחסית, אך רק אם ההורים יבצעו את המשימות, מה שלא תמיד מתאפשר מסיבה כזו או אחרת ולרוב הסיבות מוצדקות – הם זקוקים לאנרגיות רבות, שכן ההתמודדות עם סיטואציות מסוג זה לעיתים מאתגרת. לכן, למטפל מסוג זה חשוב לבדוק מהי האנרגיה ההורית, מהם הכוחות שלהם ומה ניתן לעשות בכדי לחזק כוחות אלו וכך להגיע לשינוי של ממש.
אז תכלס, מה עדיף?
על פי רוב, העדיפות היא לגישת מנתח ההתנהגות הטיפולי. ברור לי מעל כל ספק, שלא אבצע את תפקידי כראוי, אם לא אמפה ואטפל בכל הגורמים שעשויים לעכב את הצלחת הטיפול, הכוללים את אותו מלאי אנרגיה הורית מוגבל שלכולנו יש. לכן, אנסה לפרק את כל המכשולים אותם ההורים חווים ברמה הרגשית עם עצמם, המקשים עליהם בביצוע המשימות, כי הרי, בסופו של דבר, למשפחה ולי יש מטרה משותפת להצליח ולייצר את המצב האופטימלי למשפחה.
יש לכם שאלות?
אני כאן בשבילכם. לחצו כאן להשארת פרטים ואחזור אליכם בהקדם.