פעמים רבות ילדים עם צרכים מיוחדים ובפרט ילדים על הספקטרום האוטיסטי, מתאפיינים בנוקשות מחשבתית. הם יכולים להתקבע על צבע מסוים, מוזיקה מאוד מסוימת, לפתח אהבה מיוחדת לסוג רכב מסוים וכו'. אין ספק שסוגיה זו יכולה להקשות מאוד על ההורים, כמו גם על הילדים עצמם, במהלך שגרת יומם. כאשר סוגיה זו מגיעה גם לתחום האוכל, זה הופך לקשה ומורכב שבעתיים, שכן ישנה חרדה אמיתית לבריאותו של הילד. אז כדי שתוכלו לדאוג לתפריט מגוון לילדים שלכם, הנה מדריך מפורט שיעזור לכם להתמודד עם בררנות אוכל.
תשכחו ממשפטי "אם לא תאכל, יבוא שוטר"
מכירים את המשפטים האלו שהיו אומרים לנו כשהיינו ילדים – התניות כאלו ואחרות המתארות מה יקרה אם לא נאכל? מניסיוני הטיפולי בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בנושא עדין כמו אוכל, יש להיזהר מהצבת גבולות נוקשה ואגרסיבית, כפי שכתבתי במאמר כאן על התמודדות עם הצבת גבולות. משפטים כמו "אם לא תאכל את הירק, לא תוכל לשחק אחר כך" יכולים להשפיע על ילדים בהתפתחות תקינה ולגרום להם לאכול יותר (וגם זה בספק), אבל אצל ילדים בעלי צרכים מיוחדים, זה עלול "לנעול" אותם ולגרום להם להתבצר עוד יותר בבררנות שלהם. אז מה עושים? פועלים בהדרגתיות.
רגע לפני שמתחילים – עשו בדיקות רפואיות
לפני שמתחילים בחשיפות ובתרגולי אוכל, חשוב לערוך לילד בדיקות, על פי הנחיות רופא המשפחה. מניסיוני, על פי רוב ייערכו בדיקות דם. מתוצאות בדיקות הדם תוכלו לקבל תמונה עד כמה דחוף לתת לילד להתנסות במאכלים שונים וכמו כן תוכלו לדעת אילו מאכלים יש לקדם ולשים את הדגש עליהם. פעמים רבות, בדיקות הדם דווקא משמשות ככלי מרגיע והתוצאות מראות שניתן לנשום לרווחה ולעבוד בנינוחות על הנושא. לאחר בדיקות הדם אפשר להתחיל! להלן הדרך והשלבים, להרחבת מגוון המאכלים.
בחרו את המאכל עליו ברצונכם לעבוד בחשיפה
איך יודעים מה לבחור? עשו לכם שתי רשימות – הכניסו לרשימה גם מאכלים שהילד אוכל וגם מאכלים שהילד מתקשה לאכול, או שאכל בעבר והפסיק. דרגו אותם מן הקל אל הקשה. המאכלים שהילד אכל בעבר הקרוב והפסיק ייכנסו לראש הרשימה. מאכלים שלא ניסה מעולם או שהפסיק בעבר הרחוק, כדאי להכניס אותם לסוף הרשימה.
הכנתם את הרשימות? מעולה! כעת ניתן להתקדם. אני ממליץ לעבוד במקביל על 1-2 מאכלים חדשים. בחרו מאכלים שיהיו קלים באופן יחסי לילד להתמודדות. הכניסו לארוחה גם מאכלים שהוא אוכל בקלות, אך מומלץ לא להכניס את המאכלים האהובים ביותר עליו, שכן הסבירות שהוא יתנסה במאכל חדש, לפני האוכל שהוא הכי אוהב, קטנה עד אפסית.
המפתח להצלחה: הפעלת החושים
לאחר שהחלטתם עם אילו מאכלים אתם מתחילים לעבוד – מתחילים בעבודת החשיפה ההדרגתית. בעבודתי אני נוהג לעבוד באופן הבא: לראות ← לגעת ← להריח ← לטעום ← לאכול.
לראות
הניחו בזמן הארוחה את המאכל על השולחן, אם מאוד קשה לילד אפילו לסבול את נוכחות המאכל לידו – הניחו זאת רחוק ממנו וקרבו בהדרגה.
לגעת
כאן מגיעים כל משחקי האוכל שסביר להניח ששיחקנו עם הורינו שהיינו קטנים. אווירון ליד הילד שנוגע בקצות אצבעותיו בלבד, בניית דגמים ומגדלים מאוכל, משחקי מישוש של מאכלים וזיהויים בעיניים עצומות ועוד, כיד הדמיון הטובה וכמובן – בישול ואפייה. אפשרו לילדים לגעת ולהיות לכם לעזר כשאתם מכינים מאכלים שונים (כן, למרות הבלגן שהם עושים 🙂 ).
להריח
מניסיוני, היכולת להריח ולהצליח להכיל ריחות של מאכלים שונים, חשובה מאוד בהתקדמות העתידית לעבר אכילת המאכל. במידה והילד חווה את הריח כנעים והוא התרגל אליו, הסבירות שיסכים לטעום ובסופו של דבר לאכול – עולה.
לטעום
סכמו עם הילד על זמן שבו יחזיק יטעם עם הלשון את האוכל, שחקו משחק "מי יכול יותר", שימו שיר מיוחד ברקע ועוד רעיונות כיד הדמיון הטובה עליכם, שיעזרו לילד להאריך את זמן הטעימה.
לאכול
השלב הסופי והמיוחל. בהנחה שעברתם את כל השלבים בנינוחות ובנעימים, הגעתם לשלב שבו הילד מסכים לאכול את האוכל. גם בשלב זה, אני ממליץ שלא להפריז בכמות האוכל ויותר מכך, לאפשר לו לבחור את הכמות שהוא מעוניין לאכול.
דגשים חשובים לסיום
הצגתי כאן את התבנית והדרך בה אני נוהג לעבוד בתחום האוכל. מובן שיש לנהוג ברגישות ולהתאים את השיטה לצרכים ולייחוד של כל ילד וילדה באופן פרטני. חשוב לחזק את הילדים על התנהגות תקינה. איך עושים את זה? לחצו כאן לקבלת סדרת סרטוני הדרכה לחיזוק ילדים עם צרכים מיוחדים למייל.
כהנחיה כללית, אל תקפצו מעל הפופיק בניסיון להתקדם מהר. במידה והילד יחוש שאתם מנסים לכפות עליו, ישנה סבירות שהוא ייסוג לאחור ואחר כך יהיה מורכב יותר לחדש את התהליך, לכן חשוב להתקדם לפי הקצב שלו. מרגישים שזקוקים לליווי בתהליך או שסתם יש לכם שאלות? אני כאן בשבילכם. לחצו כאן להשארת פרטים ואחזור אליכם בהקדם.