מקלחת עצמאית היא אחת מאבני הדרך המרכזיים בהתקדמותו של ילדינו. כשהילד יודע להתקלח לבד, הוא ואנחנו כהורים הרווחנו מספר פעמים. בפעם הראשונה הרווחנו כיוון שהילד רכש עוד מיומנות חשובה בדרך להיות בוגר עצמאי. פעם נוספת הרווחנו כיוון שכעת אנו יודעים שילדינו יזכה למידה רבה יותר של פרטיות ואינטימיות – שכן כעת אין צורך להיכנס עמו למקלחת. ילדים עם צרכים מיוחדים זקוקים על פי רוב לדרך מובנית וברורה ללימוד מיומנויות שונות, אז איך נוכל ללמד בצורה אפקטיבית את הילד להתקלח? הנה 6 שלבים שיעזרו לכם ללמד את הילד להתקלח באופן עצמאי.
שלב ראשון – חשבון על הצורה בה אתם מתקלחים ואף רשמו את השלבים השונים שאתם עושים.
קודם לוקחים את הבגדים שישמשו אתכם אחרי המקלחת, לאחר מכן מדליקים את אור חדר המקלחת נכנסים, מכוונים מים וכו'. כאשר אתם רושמים את המשימות בדרך, הקדישו יתר תשומת לב לרישום השלבים של המקלחת עצמה – האם אתם מקלחים קודם את האיברים העליונים ולאחר מכן את התחתונים? היו מדויקים. לאחר שיהיה לכם רישום מסודר של השלבים השונים – ניתן לעבור לשלב הבא.
שלב שני – כשאתם מקלחים את ילדכם, שימו לב לסדר שבו הוא עושה את הדברים
בפעם הבאה שאתם עושים מקלחת לילדכם – נהגו באופן שונה. בקשו ממנו, בדרכם המיוחדת, שיבצע את המקלחת לבדו . סמנו לעצמכם אילו שלבים עושה הילד לבדו בצורה משביעת רצון לדעתכם , ובאילו שלבים הוא מתקשה וזקוק לתמיכה. פעמים רבות, טרם ביצוע השלב הזה, סבורים ההורים שילדם מתקלח מעולה ואינו זקוק לעזרה, או את ההפך המוחלט, שילדם אינו מסוגל להתקלח כלל. ביצוע שלב זה ייתן לכם תמונת מצב מדוייקת של יכולתו של ילדכם כיום.
פרט חשוב בנוגע לשלב הזה – פעמים רבות, בשל המחשבות המוקדמות על יכולתו של הילד, אנו נוטים לעזור לו ואז מסמנים בצורה שגויה שהוא אכן יודע שלב מסויים . ערנות לכך תעזור לכם ותביא אתכם לצילום מצב הקרוב עד כמה שניתן למציאות.
שלב שלישי – החליטו את כיוון הלמידה
מניסיוני , כשבאים ללמד מקלחת , יש בדרך כלל שני צורות ללמד: או מלמטה למעלה- כלומר להתחיל את המקלחת מכף הרגל או מכיוון מעלה – להתחיל את הלימוד מן הראש. מתוך ההתבוננות שערכתם עם ילדכם, החליטו על כיוון וכאן מגיעה הנקודה החשובה – היצמדו לכיוון בו בחרתם. על פי רוב לילדים יהיה קשה ללמוד את המקלחת אם לא תלמדו אותם בדרך אחידה.
שלב רביעי – החליטו במה אתם מתמקדים
כפי שתיווכו לדעת , מקלחת מורכבת משלבים רבים , על פי רוב איני ממליץ ללמד את כל המקלחת בבת – אחת. בחרו חלק אחד, נניח לחפוף את הראש והתמקדו בו. כשאתם רואים שהילד חווה הצלחה – התקדמו לשלב נוסף.
שלב 5 – החליטו כיצד אתם מתווכים את הלמידה לילד
האם יש צורך בתמונות שילוו את תהליך הלמידה? בהקלטה קולית שלכם של השלבים? אולי בקריאת סיפור מותאם?
שלב 6 – בחרו איזה חיזוק אתם נותנים ומתי
כולנו זקוקים לחיזוקים. על אחת כמה וכמה ילדינו. החליטו איזה חיזוק אתם נותנים לילד ומתי. אני אוהב להכין תעודת "מתקלח מצטיין" או לומר לילד שנתקשר לאדם שאהוב עליו לאחר שיצליח , אך כמובן שיש צורך להתאים את החיזוק לרמתו וליכולת הבנתו של הילד.
בהצלחה לכולם ולחיי חיים עצמאיים יותר לכל הילדים!