הדרכת הורים – טיפול התנהגותי, או בשמו האקדמאי – ניתוח יישומי של התנהגות, הינו תחום מדעי השייך למדעי ההתנהגות.
העקרון המנחה את התחום – התנהגות אינה מתרחשת בוואקום, אינה קוראת מאיליה, ההתנהגות קשורה לשני אירועים עיקריים:
נסיבות – הכוונה היא למה שהתרחש לפני שהתרחשה ההתנהגות . לדוג: לפני שהילד דיבר בחוצפה לאביו – הוא היה מאוד מתוסכל מכך שאחיו הציק לו .
תוצאות – הכוונה למה שהתרחש לאחר שההתנהגות התרחשה – לדוגמה: לאחר שהילד דיבר בחוצפה לאביו – התעלם האב מאופן דיבורו ובכל זאת אפשר לו לצפות בטלוויזיה
מטרת מנתח ההתנהגות הינה לאתר את הנסיבות והתוצאות המשמרות את ההתנהגות ולשנות אותם.
כך למשל , בדוגמא שנתתי, ניתוח נכון של הנסיבה להתנהגותו החצופה של הילד יכול להוביל להמלצה שחשוב להתערב בין האחים – אולי ללמד אותם כיצד משחקים ביחד. לימוד כזה יפחית את התסכול אצל הילד – וכך תופחת גם ההתנהגות החצופה.
עקרון חשוב נוסף בניתוח התנהגות הוא עקרון התצפית הישירה. מנתח ההתנהגות לא יישב בקליניקה שלו וייתן המלצה להורים מתוך השקט והנוחות המאפיינות את הקליניקה.
במרבית המקרים הדרכת הורים – ניתוח ההתנהגות נעשה בסביבה הישירה, כלומר בבית המשפחה, כאשר מנתח ההתנהגות יחתור לצפות בהתנהגות הנדרשת לשינוי בזמן אמת .
התצפית הישירה מחייבת רגישות רבה, כולנו אנשים, וגם אני יכול ועושה לעיתים את אותם הטעויות.
כאשר אני מגיע לתצפית אני מגיע מלא כבוד ורגישות לתהליך, לא כמורה הנוזף בתלמידו. מטרתי לעשות הדרכת הורים, לתמוך בהורה ובאווירה טובה לתת את ההמלצות הנכונות – ואף לדאוג שגם ההורה יהיה מסוגל ליישמן.