תקשורת עם אנשים נראית כדבר טריוואלי לחלוטין – אנחנו נמצאים בקשר יומיומי עם אנשים רבים ומחליפים אינספור מסרים מילוליים ובלתי מילוליים ביום.
רק כשהתחלתי לעבוד עם אנשים המתפקדים עם קשיי תקשורת, פתאום זה הכה בי – תקשורת עם הסביבה יכולה להיות אתגר מאוד מורכב. חשבו בעצמכם – כמה אלמנטים צריך לשלוט בהם בכדי לנהל שיחה עם אדם אחר – קשר עין , מרחק פיזי בינינו לבינו, הקשבה למסרים המועברים , שמירה על הדדיות בשיחה, מציאת נושאי שיחה משותפים, גילוי אמפטיה ועוד.
במהלך שנות נסיוני בעבודה עם אנשים המתפקדים עם קשיי תקשורת, אני נוהג לשלב טכניקות רבות, שכל אחת מהן מאמנת את הלקוח באחד או יותר מן האלמנטים שציינתי . במאמר זה ברצוני לשתף אתכם בחלק מן הטכניקות:
לימוד טכניקות רגיעה
המפגש עם אנשים בחברה מהווה סיטואציה מלחיצה עבור רבים מלקוחותיי. על כן אני מקדיש במהלך המפגשים זמן בכדי ללמד כלים לרגיעה – נשימות ארוכות, הרפיית שרירים, מציאת מחשבות מעודדות ועוד. לטובת העניין אני נעזר במכשור ביופידבק – מכשור אלקטרוני אשר מודד את הלחץ של הלקוח בכל רגע נתון, משקף לו אותו על גבי צג מחשב, באופן שהלקוח יכול לראות בצורה מיידית איזו טכניקה מצליחה להרגיע אותו באופן המיטבי.
הרחבת תחומי עניין
כשאנו משוחחים עם אנשים, אנו תמיד ננסה למצוא נושא משותף, שיעניין את שני הצדדים בשיחה. בעבודתי הטיפולית זהו תחום רחב בפני עצמו – לבדוק יחד עם הלקוח מהם תחומי העניין שיכולים לעניין את הפרטנרים העתידיים שלו בשיחה – מהם משחקי המחשב שכולם משחקים? באיזה סדרה כולם צופים? אילו אירועי ספורט חשובים מתרחשים? הרחבת תחומי עניין, ושליטה בהם, תעזור לאדם לחוש בטוח יותר במהלך השיחה.
למידה מסרטונים
צפייה משותפת בסדרות טלוויזיה שיש בהן דגש על קשרים חברתיים יכולה להעשיר מאוד את תהליך הלמידה החברתית. במהלך הצפייה אפשר לשוחח על אופן התנהלות הדמויות – באיזה טון דיבור הם משתמשים ? מהי שפת הגוף שלהם? מהי מהירות הדיבור? ומה ניתן להסיק מכל אלו – כיצד מרגישות הדמויות בסדרה – וכיצד הגעת למסקנה הזו? הסתכלות מפורטת כזו, על אנשים אחרים , פעמים רבות קלה יותר ונוחה יותר ללקוח מאשר הסתכלות על עצמו ומתוך ניסיוני ניתן בהחלט לעשות הכללה מהסרטונים לתוך החיים האישיים של הלקוח.
הקלטות קול/וידאו של סיטואציות אמיתיות
הקלטת וידאו הופכת היום לנגישה ביותר בזכות ההתקדמות הטכנולוגית. צפייה משותפת עם הלקוח באופן התנהלותו בסיטואציות שונות הופכת לכלי לימודי אדיר במפגשים רבים שאני עורך . גם כאן כמובן, יש חשיבות גדולה לוודא שהלקוח בשל לתהליך כזה.
עבודה מול מראה
כשעומדים מול המראה יכולים לראות בצורה ישירה וברורה אלמנטים כמו שפת גוף, הבעות פנים, צורת לבוש ועוד. שינוי של אחד האלמנטים משתקף בצורה מאוד בולטת באמצעות העבודה עם המראה, וכך ניתן להמחיש ללקוח את החשיבות של כל אלמנט וההשפעה שלו על התקשורת שלנו עם האנשים סביבנו.
וידאו מודלינג
סרטונים הם כלי טיפולי עוצמתי. אני מבקש את אישורו של הלקוח לצלם את המפגש. כשהלקוח רואה למול עיניו את אופן התנהלותו, פעמים רבות זה יוצר תובנה חזקה למצבו הנוכחי. מנח גוף, מבט, עוצמת דיבור מועברים בצורה יוצאת דופן באמצעות סרטוני וידאו. צפייה משותפת בסרטוני וידאו מתוך שלבים שונים בטיפול מדגישה ומעצימה את חווית השיפור אצל הלקוח ומשמשת כמחזק מצויין להמשך הטיפול.
משחק תפקידים
כלי טיפולי זה מאגד בתוכו למעשה את כל האלמנטים שתוארו עד כה. בחיי הלקוח ישנן אינספור סיטואציות מאתגרות עבורו . משחק תפקידים, בתוך סביבה טיפולית בטוחה, נותן לאדם עמו אני עובד את האפשרות לצבור בטחון ולצאת מוכן יותר לנהל את הסיטואציות אחר כך בזמן אמת.
במאמר זה סקרתי עבורכם מספר טכניקות שאני מוצא כיעילות במיוחד בתהליך האימון לאינטראקציה חברתית עבור אנשים המתפקדים עם קשיי תקשורת.
מקווה ובטוח שתוכלו לקחת לפחות אחת מטכניקות אלו וליישמה גם אצלכם!
שיהיה המון בהצלחה! 🙂
מעוניינים לקבוע פגישת ייעוץ בנוגע לילדכם ולבחון כיצד אפשר לקדם אותם? מוזמנים ללחוץ כאן לקביעת פגישת ייעוץ