מהם הכלים לתיווך חזותי לילדים?

מהם הכלים לתיווך חזותי לילדים עם צרכים מיוחדים?

חלק מילדים עם צרכים מיוחדים, אינם מצליחים פעמים רבות ללמוד לכתוב ולקרוא ומתקשים בהבנת מושג הזמן. אחת הדרכים האפקטיביות להשיג רגיעה ושלווה אצל הילדים, הוא לדאוג לתווך להם את העולם בדרכים שיהיו ברורות עבורם. אחת השיטות לעשות זאת, היא באמצעות תמונות ולשם כך, ישנם מספר כלים שתוכלו להיעזר בהם. במאמר הבא אסקור 4 כלים לתיווך באמצעות תמונות.

איך אתם מרגישים כשאתם מגיעים לארץ זרה? כאשר אתם מנסים לדבר עם האנשים והם אינם מבינים אתכם? כאשר אתם מנסים לקרוא השלטים  ולא מצליחים? ישנם ילדים עם צרכים מיוחדים, שחווים ברמה היום יומית את הקושי שאנו כבוגרים נתקלים בו לעיתים רחוקות. התיווך באמצעות תמונות הוא כלי יעיל. ניתן להשתמש בו באופנים שונים, לדוגמה ארגון סדר היום בתמונות מונגשות התורם להבנת השלבים השונים ביום. מניסיוני הטיפולי זה בלבד יכול לתרום רבות לשקט הנפשי של הילדים.

 

אילו תמונות לבחור? 

בתחום התקשורת התומכת ישנו דיון מתמשך האם לבחור תמונות סימבוליות או קונקרטיות. אסביר את ההבדל עם דוגמה: נניח ורוצים להתאים תמונה למילה "אמא". עולה השאלה האם להציג צילום של אמו של הילד הספציפי (תמונה קונקרטית)  או סמל המתאר דמות אם (תמונה סימבולית)? בקבלת ההחלטה איזו תמונה להתאים לילדים לוקחים בחשבון את גילם של הילדים, יכולתם הקוגניטיביות, כמו גם את דחיפות הצורך ביצירת התקשורת. עבודה עם תמונות סימבוליות יכולות להיות נכונות יותר עבור ילד אחד, אבל עודף השקעה לשווא עבור ילד אחר. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בעניין זה. אם יש להם תהייה בנושא. מוזמנים ליצור איתי קשר על ידי לחיצה כאן.

 

אז איך עושים את זה?

ישנם מספר כלים, חלקם חינמים וחלקם בתשלום. אסקור 4 מהם ואפרט על היתרונות והחסרונות שלהם. אז בואו נתחיל!

 

1 | תוכנת BOARDMAKER

תוכנה ייחודית שפותחה למטרה הזו. בתוכנה ישנה אפשרות להקיש מילה שאתם מחפשים ואז באופן מיידי לקבל את התמונה המייצגת את מילה זו. התוכנה מכילה סמלים למילים השונות. 

יתרונות: מכילה מילים רבות. ניתן לערוך את התמונות באופן שיתאים לנו, ניתן אפילו לצייר תמונות חדשות וגם להוסיף מילים. בנוסף, אפשר להעביר את התמונות לתוכנת Word.

חסרונות: מחיר גבוה, כ- 400 דולר. מניסיוני, גם חלק מן התמונות אינן ברורות מספיק.

 

2 | תמונות בגוגל

כידוע לכולכם, בגוגל אינסוף תמונות, אתם יכולים להקליד במנוע החיפוש כל מילה ותמצאו אינסוף תמונות.

יתרונות: מגוון רחב של תמונות, שפעמים רבות יכולות לקלוע באופן טוב למה שחיפשתם.

חסרונות: המגוון יכול להיות לעיתים רחב מידי ומבלבל. אנשי מקצוע, צריכים גם לשים לב  לעניין זכויות היוצרים על התמונות במקרה של שימוש מסחרי. 

 

3 | Clipart

מאגר תמונות חינמיות שבהן תמונות רבות הקשורות לנושאים מחיי היום יום של ילדים. 

יתרונות: מגוון רחב של תמונות ללא תשלום. 

חסרונות: לטעמי האישי, תמונות רבות במאגר מתאימות לילדים ועלולות להתפרש כילדותיות מדי עבור מתבגרים ומבוגרים בעלי צרכים מיוחדים. 

 

4 | צילומים באמצעות הסמארטפון

כיום, הצילום הוא פשוט ונגיש, אנחנו יכולים להכין לוח תקשורת בדקות ספורות. פשוט מצלמים את הפרטים שאנו זקוקים להם, מעלים למחשב ומסדרים לנו אותם בתוכנת ה-Word והרי לנו לוח תקשורת לתפארת. 

יתרונות: מהירות ודיוק – אנו מייצרים עבור הילדים בדיוק את התמונות באופן שבו אנו בטוחים שיבין. 

חסרון: תמונות קונקרטיות יכולות להפוך את התקשורת לקונקרטית מדי ולהאט את יכולת פיתוח התקשורת הנרחבת. 

 

במאמר זה סקרתי מספר דרכים, שאני נעזר בהם ביום יום בבואי לבנות לילדים עם צרכים מיוחדים את הדרך שתתאים לכל אחד מהם לתיווך עולמם. יש לכם התלבטות באיזו דרך לבחור עבור הילד או הילדה שלכם? אתם מוזמנים לשוחח עמי!

 

מעוניינים להתייעץ? לחצו כאן להשארת פרטים ונשוחח בהקדם.

 

מעוניינים להתייעץ? לחצו כאן להשארת פרטים ונשוחח בהקדם.